كل ما تريد معرفته عن أنترفيو البنوك

محمد صديق

منذ 53 يوم

كل ما تريد معرفته عن أنترفيو البنوك

- الانترفيو بيقيس كيفية تعاملك و اسلوبك تحت ضغط و كيفية تفكيرية و كمان قد ايه انت عندك المؤهلات الكافية انك تشتغل في البنك .

* لو مش عارف الاجابة في الانترفيو و قولت معرفش بثقة يبقا كأنك جاوبت و أكتر كمان , لكن لو متعرفش الاجابة مثلا قول معرفش و قول اي معلومة تعرفها حول السؤال او الموضوع الل بتتسأل فيه لأنه اصلا عايز يفتح معاك حوار ليس الا.

-  و عشان كده خد بالك انه عايز يفتح معاك مواضيع كتيرة عشان كده ممكن تقول كلام معين تخليه يفتح موضوع معاك عن طريقه بذكائك.

- *  انتا ما داخل امتحان ... لانك امتحنت اصلا قبل كده في الجامعة الاميركية ... انتا رايح عشان دردشة بسيطة و عشان تثبت انك شخص فاهم و واعي بالدنيا و عندك مؤهلات انك تشتغل في بنك مش حكاية عندك المعلومات الاكاديمية ولا لأ .

- * المفروض طبعا تبقي عارف معلومات كافية عن البنك و ارباحه و كده يعني و اسعار الصرف و الاحتياطي في البنك المركزي و التضخم و الكلام ده طبعا تعرفه من موقع البنك المركزي قبل ما تعمل الانترفيو .

- * اعرف مرة تانية بأكد عليك ان كل كلمة هتقولها ممكن تفتح حوار و تتسأل فيها و مش معني كده انك تخاف من الكلام بالعكس انطلق و اتكلم و خليك انتا الل مؤثر في الحوار و كمان لو شاطر خليهم يسألوك في الل انتا عايز تتسأل فيه و ياريت لو حاجات صعبة انتا مذاكرها كويس و بلاش تطلع نفسك فاهم كل حاجة و مغرور ... خليك وسطي فاهم مثقف و واثق .

- * السي في بتاعك جزء مهم في الانترفيو لأنك هتتسأل في بعض الل مكتوب في السي و لو قلت انك شاطر في كذا في السي في هتتسأل فيه , فيا ريت لو السي في فيه حاجة صعبة عليك متكتبهاش , و تقدر كمان تفصل السي في علي مقاسك بالظبط و تظهر فيه قدراتك .

- * الثقة بالنفس مش الغرور جزء مهم في الانترفيو و متحطش في بالك التوتر و الخوف و الكلام ده ...* بالنسبة للبنات لانهم بيقعو في المشكلة دي ... بيركزو في المعلومات الاكاديمية و العواصم و العملات و بيحفظوها كويس و بينسو يهتمو ب ازاي يتكلمو ف الانترفيو و ازاي يتعاملو مع الل هيعمل معاها الانترفيو و ازاي هتعرف نفسها كويس عشان كده

- ياريت توازن البنت ما بين المذاكرة الاكاديمية و المعلوماتية و ما بين تحضير نفسها لجو الانترفيو نفسه .

- * تعريف نفسك بالانجلش لكن المعلومات المهمة الخاصة بيك فقط مش بعائلتك زي سنك و دراستك و كورساتك و مهاراتك و خير الكلام ما قل و دل لأنك هتقول حاجات عنك تاني ف الانترفيو لما يسألك فبلاش تزود في الكلام .

- * اسئلة الل هيعملو معاك الانترفيو مقسمة 3 انواع و كل واحد بيسألك ف الحاجات الل هو متخصص فيها .. واحد هيسألك في المحاسبة او الادارة علي حسب دراستك , و التاني هيسألك عن البنك و هيدردش معاك اكتر وقت لانه المدير و هيسألك ف المعلومات العامة و هو أهم واحد فيهم و لازم تقنعه بنفسك , و التالت هو الاتش ار و ده الل معاه الملف بتاعك و مسئول عنك و هيسألك اسئلة الاتش ار المشهورة زي انتا قدمت هنا ليه أو عرفت المسابقة ازاي و لو هتشتغل سيلز موافق ولا لا و للبنات لو اتجوزتي هتسيبي الشغل و لأ و كمان ممكن تشتغل في فرع بعيد عن محافظتك و من الاخر بيقيس مدي استعدادك انك تشتغل و بيقيس ذكاءك و اخلاصك للبنك و انتمائك ليه .

- من الاسئلة الثابتة انك تعرف ايه عن البنك و ليه عايز تشتغل في البنك و عايز تشتغل في قسم ايه و اشمعنا القسم ده بالذات .

- * طبعا مش بنقول تحفظ المعلومات كلها و لا الكلام ده كله ... انما خليك فاهم كويس الكلام الل بتقراه دلوقت و المعلومات عشان انتا مش هتسمع الل ذاكرته انما هتقوله بطريقة توضح انك فاهم مش حافظ لانه عايز واحد فاهم هو بيقول ايه مش واحد حافظ و خلاص لكن في بعض التعريفات الل مفروض تكون عارفها بالحفظ او الفهم زي السندات و الأسهم و الاوراق التجارية و المالية و الشيك و الكمبيالة و ده الل هيكون في باقي المذكرة .

- * خلي عندك اجابات لأسئلة المواقف زي مثلا لو قالك لو عميل دخل عليك و هزقك و شتمك بدون سبب هتعمل ايه ؟ , مشكلة واجهتها في حياتك و اتغلبت عليها , حتي لو السؤال مش متوقعه , خد وقتك في التفكير و جاوب بكل ثقة*

- جهز نفسك قبل الانترفيو و جهز شوية اسئلة و اديهم لحد ف البيت و جرب نفسك ازاي هتتكلم و ازاي هتتعامل و بالأخص ازاي هتعرف نفسك لأنها هتكون البداية و البداية أهم شئ .* لو حصل لا قدر الله اتوترت و اتلغبطت في البداية متقلقش و كمل و تمالك اعصابك و حاول تثبت نفسك في باقي الانترفيو و هتنجح باذن الله و هتعدي * لازم تكون متابع للأحداث الجارية و خاصة الاقتصادية منها لانك أكيد هتتسأل فيها

- المعلومات المحاسبية و البنكية و العامة ( هامة) ملاحظة* بعض المعلومات القابلة للتغيير يجب مراجعتها لربما تكون تغيرت مثل الوزراء و الرؤساء و اسعار العملات و سعر الجنيه و الاحتياطي النقدي

- * اخترت أن تكون المعلومات باستفاضة حتي تستطيع المناقشة في الانترفيو ليس الا .لا  يوجد دولة في العالم إلا ولها بنكاً وطنياً أو بنكاً مركزياً ، ففي بعض الدول يطلق عليه البنك الوطني أو البنك المركزي أو مؤسسة النقد أو سلطة النقد أو البنك الفدرالي ....إلخ لكن مهما أختلفت هذه التسميات فالوظائف متشابهة جداً ، فالبنك الوطني أو البنك المركزي هو بنك الدولة ويطلق عليه أحياناً بنك البنوك وتلعب البنوك المركزية دوراً هاماً في النشاط الاقتصادي ويمكن أن ندرك هذا الدور الهام من خلال معرفة وظائف البنك المركزي .

- وظائف البنوك المركزية :
1- إصدار النقود : يقوم البنك المركزي بإصدار النقود في الدولة ، وهو المسؤول الأول والأخير عن إصدار النقود ، ولا يسمح لاي جهة مهما كانت بإصدار النقود غير البنك المركزي .

2- الرقابة على البنوك أو المؤسسات المالية : يقوم البنك المركزي بمراقبة أعمال المؤسسات المالية وكذا البنوك من خلال مراجعة وتدقيق قوائمها المالية وحساباتها للتأكد من التزام هذه المؤسسات بالتعليمات والتشريعات المصرفية التي أصدرها البنك المركزي وذلك من أجل ضمان تنفيذ السياسة النقدية التي تخدم مصلحة الاقتصاد الوطني .

3- يقوم البنك المركزي باستلام إيرادات الدولة وكذلك بدفع ما يستحق عليها من نفقات كما يقوم بإستثمار فائض أموال الدولة ، ويحتفظ البنك المركزي بما تمتلكه الدولة من الذهب والعملات الأجنبية

4- تقوم البنوك بالاقتراض من البنك المركزي في حالات الأزمات ( السحوبات الطارئة ) حيث يعتبر البنك المركزي هو المقرض الأخير لهذه البنوك أو المؤسسات المالية .

5- يقوم البنك المركزي بالإشراف والمراقبة على عمليات المقاصة بين البنوك التجارية وذلك من أجل تصفية الحسابات بين هذه المصارف يومياً ويجتمع ممثلي البنوك التجارية في قاعة خاصة بالبنك المركزي لمعرفة حجم ( المبالغ ) الشيكات المسحوبة من بنك ما ومعرفة حجم الشيكات المودعة لصالح هذا البنك ، فالنتيجة النهائية أما أن يكون البنك الواحد دائناً أو مديناً ، ثم يتم تحديد جميع البنوك ذات الحسابات الدائنة والتي يجب أن تتساوى مع حسابات البنوك المدينة .

6- يقوم البنك المركزي بالتحكم والسيطرة على عرض النقود من خلال أدوات السياسة النقدية التي يستخدمها البنك المركزي وهي عمليات السوق المفتوحة وسعر الخصم ونسبة الاحتباطي القانوني .البنك المركزي وتحديد عرض النقود

يقوم البنك المركزي بالتأثير على عرض النقود من خلال استخدام أدوات السياسة النقدية على النحو التالي :
1- عمليات السوق المفتوحة Open Market Operationsتعرف عمليات السوق المفتوحة على أنها قيام البنك المركزي ببيع أو شراء السندات الحكومية حيث يقوم البنك المركزي بإصدار وبيع السندات الحكومية لتمويل مشاريع حكومية جديدة أو نفقاتها أو لتغطية العجز فيالموازنة العامة .

ومن الملاحظات الهامة عن السندات التالي :

- 1- * فترة الاستحقاق ثابتة* العائد محدود* يوجد علاقة عكسية بين سعر السند ومعدل عائده أو سعر الفائدة .عندما يقوم البنك المركزي ببيع السندات الحكومية إلى الجمهور فإن عرض النقود سوف يقل ، لأن البنك المركزي يسحب الأرصدة النقدية المتوفرة لدى الجمهور وهذا يؤدي إلى ارتفاع في سعر الفائدة ، والحالة العكسية عندما يقوم البنك المركوي بشراء السندات الحكومية ( نهاية فترة الاستحقاق ) فإن عرض النقود سوف يزداد ، لأن البنك المركزي سوف يقوم بدفع قيمة السندات وعوائدها للجمهور وهذا يؤدي إلى انخفاض في سعر الفائدة .

2- معدل سعر الخصم Discount Rateعند قيام الأفراد بالإقتراض من البنوك فسوق يدفعون سعر فائدة على استخدامهم للقروض ، لكن عند قيام البنوك بالإقتراض من البنك المركزي فسوف تدفع معدل خصم على تلك القروض فعند انخفاض معدل الخصم فإن رغبة البنوك في الإقتراض من البنك المركزي سوف تزداد وهذا يؤدي بالتالي إلى زيادة كمية النقود المتوفرة لدى البنوك ومن ثم إقراضها أي عرض النقود يزداد وهذا بدوره يؤدي الى انخفاض سعر الفائدة ، وعند زيادة معدل الخصم على القروض التي يمنحها البنك المركزي إلى البنوك فإن رغبة البنوك في الاقتراض من البنك المركزي سوف تقل ، وبالتالي فإن النقود المتوفرة لدى البنوك سوف تقل أي أن عرض النقود سوف يقل وهذا بدوره يؤدي إلى زيادة سعر الفائدة .

3- نسبة الاحتياطي القانوني Required Reserve Ratioتلعب نسبة الاحتياطي القانوني التي يفرضها البنك المركزي على البنوك التجارية دوراً هاماً في تحديد مقدرتها على الإقراض أو منح الإئتمان ، فعندما تكون رغبة أو سياسة البنك المركزي في زيادة إمكانيات البنوك التجارية على الإقراض أو منح الإئتمان فيقوم بتخفيض نسبة الإحيتاطي المفروض على هذه البنوك وهذا يؤدي إلى التوسع في كمية النقود ( زيادة عرض النقود ) وباالتالي إلى انخفاض في سعر الفائدة .

- ويقوم البنك المركزي بدفع نسبة الإحتياطي القانوني لتحديد وتقييد إمكانيات البنوك التجارية على الإقراض أو منح الإئتمان وهذا يؤدي إلى تقليل كمية النقود ( عرض النقود يقل ) وبالتالي فإن سعر الفائدة سوف ينخفض .

- * الإعتمادات المستندية وسيله ابتكرها المجتمع الدولي للتقليل من مخاطر عدم تنفيذ عقود البيع الدوليه أو سوء تنفيذهاعادة ما تتم الصفقات الدولية بين أشخاص بعيد كل منهم عن الآخر ولا يتحقق تنفيذ الالتزامات مباشرة عن طريق المناولة لذلك وجدت طريقة مبتكرة حديثة تضمن لكل من البائع والمشتري ما يهدف إليه من ضمان ودفعاً للمخاطر التي قد يتعرض إليها كل منهم

- وكانت هذه الطريقة هي الاعتمادات المستندية وتعتبر هذه العملية من أهم الأعمال المصرفية التي تقوم وتضطلع بها المصارف المحلية والدولية في مجال النشاط الاقتصادي.والواقع أن الاعتمادات المستندية تقوم بدور فعال وحيوي في مجال التجارة الدولية وقد ساعدت على تشجيع حركة التجارة الدولية باعتبارها إحدى وسائل وطرق الدفع السائدة والمنتشرة بين التجار.

- وتحقق الاعتمادات المستندية درجة عالية من الضمان والأمان من طرفي عقد البيع الدولي خاصة وأن كل طرف من أطراف عقد البيع غالباً لا يعرف ما يعرفه الطرف الآخر وبالتالي لا تتوافر بينهما الثقة الموجودة بين أطراف عقد البيع الداخلي ولذا ابتكر المجتمع الدولي هذه الوسيلة للتقليل من مخاطر عدم التنفيذ أو سوء التنفيذ لعقد البيع الدولي.

- وفتح الاعتماد المستندي غير القابل للرجوع يعد بمثابة شهادة ميلاد، حيث يولد حقاً مباشراً لمصلحة المستفيد تجاه البنك مصدر الاعتماد أو البنك المؤكد دون إمكانية الاعتراض من قبل هذه البنوك بأية دفوع كانت.وبطبيعة الحال فإن البنك يريد أن يجنب نفسه إثارة المنازعات بين أطراف عقد البيع بحيث لا يجوز له التمسك بدفوع مستمدة من هذا العقد تطبيقاً لمبدأ استقلال العلاقات الناشئة عن الاعتماد المستندي.

- خطابات الضمانهي تعهد كتابي صادر من البنك بناء على طلب احد عملائه يقر فيه بأن يدفع قيمة للجهة الصادر لصالحها في حالة المطالبة بسداد قيمته دون الالتفات إلى أية معارضة . كما يقر بتجديده بشرط ان تصل المطالبة بالدفع أو التجديد للبنك في موعد أقصاه تاريخ الأستحقاق المبين بخطاب الضمان

-  و في ضوء التعريف السابق يمكن القول ان خطاب الضمان يتميز بعدة خصائص من أهمها : 
1- انه تعهد صادر من أحد البنوك و معتمد بتوقيعاته

2- أنه تعهد بدفع مبلغ معين لا يتجاوز قيمة خطاب الضمان إلى المستفيد عند أول طلب و بدون فائدة بشرط أن تصل مطالبة للبنك في موعد أقصاه تاريخ الأستحقاق

3- أنه ليس نقدية سائلة ، ولا يجوز تداوله ، فهو تعهد من البنك بدفع مبلغ معين للجهة المستفيدة

4- أنه ليس شيك أو ورقة تجارية ، و من ثم لا يجوز تحويله أو تظهيره للغيرالأصل أن يكون الالتزام محدد المدة

5- و أن أية مطالبة بشأنه يجب أن تصل إلى البنك في ميعاد أقصاه تاريخ الاستحقاق

6- ليست هناك علاقة بين التزام البنك بدفع قيمة خطاب الضمان للمستفيد و بين العلاقة التي تربط العميل بالمستفي الأصل في خطاب الضمان أن يكون متحرراً (غير معلق بشرط) فإذا كان الخطاب مشروطاً و قبله المستفيد

- لا يجوز المطالبة بقيمة الخطاب ما لم يكن الشرط الوارد قد تحقق7
 
- ان هناك جهات من الممكن أن تكون معفاة من تقديم خطابات الضمان مثل الهيئات العامة و الجهات الحكومية8- لا يلزم أن يصدر من المستفيد قبول لخطاب الضمان ، و يكفي أن يتلقى المستفيد الخطاب ولا يعترض عليه فيثبت حقه فيه ،

- أما إذا إعترض المستفيد9- على خطاب الضمان و رده للمصرف سقط حقه فيه ، و يجوز له حينئذ مطالبة العميل بأداء التأمين نقداً* ايه الفرق بين السياسة المالية والنقدية* السياسة النقدية اللى بتتحكم ف عرض النقود عن طريق سعر الفايدة وسعر الصرف اما المالية اللى بتعالج عجز الموازنة عن طريق الايرادات

- * الميزان التجاري هو الفارق ما بين الصادرات و الوارداتيمثل الميزان التجاري الفرق بين قيمة الصادرات وقيمة الواردات من السلع والخدمات ويتمتع الميزان التجاري بفائض عندما تتجاوز قيمة الصادرات قيمة الواردات .

- وعندما تتجاوز قيمة الواردات قيمة الصادرات يعاني الميزان التجاري من عجز؟ وفي حال تساوي الواردات مع الصادرات يكون الميزان التجاري في حالة توازن.أما ميزان المدفوعات فهو أكثر شمولية . إذ إنه يأخذ بعين الاعتبار قيم كل المبادلات الدولية وبذلك فإنه يشمل بالإضافة إلى الصادرات والواردات من السلع والخدمات مجموع الاستثمارات المالية والغير المالية والمنح والإعانات الخاصة والعامة ومثله مثل الميزان التجاري فهو يمكن أن يكون في حالة عجز أو فائض.

ازمه اليونان:
- ازمة اليونان بالبلدي و بالمختصر المفيد هي انها قدمت للاتحاد الاوربي عند استخدامها لليورو تقارير مغالطة للحقيقة ع اساس ان الاقتصاد بتاعها قوي , لكن المشكلة انها كانت بتضيع الأموال بتاعتها او اموال القروض الل بتاخدها من الاتحاد الاوربي في مشاريع خدمية مش انتاجية الي جانب انها كانت يتدفع بدل بطالة للشباب و بتديهم قروض كتيرة بدون ما تحصلها منهم و كمان لما يتعثر المقترض كانت تديله تاني عادي ( مال سايب يعني )لغاية ما تراكمت الديون بحد كبير جدا و الاتحاد الاوربي مش قادر يتخلي عنها عشان اليورو ميقعش فمضطر يساعدها

- و كمان دول الخليج بتساعدها عشان هيخسروا خسارة غير مباشرة نتيجة سقوط اليوروازمه امريكا الاقتصادية 2007:ازمة امريكا بالمختصر بردو في كلمة واحدة انا لما قولتها ف الانترفيو قالي تمام ( ازمة العقارات او عدم تسدس الرهن العقاري ) ...

- يعني المواطن الامريكي كان بياخد قروض عشان يشتري عقارات و فجأة نزل سعر العقار و المقترضون مقدروش يدفعو القروض و البنوك وقعت بسبب هبوط سعر العقار و عدم قدرة المقترض دفع الديون للبنوك
عدد البنوك التي انهارت في الازمة 19 بنكا الي جانب دول اسيا الدول النامية و الخليجية لارتباط اقتصادها باقتصاد امريكا .دول اليوريو:بالنسبة للدول الاوربية و اليورو ...

-  بلد مثلا زي بريطانيا ( انجلترا ) عملتها الجنيه الاسترليني اقوي من اليورو عشان كده مش بتستعمل اليورو ... كمان سويسرا الفرنك السويسري ...لما دولة تدخل في استعمال اليورو بتعمل استفتاء للشعب و هو يوافق او يرفض ... كمان لازم تقدم للاتحاد الاوربي ما يفيد قوة اقتصادها و انها هتنفذ سياسات الاتحاد الاوربي الاقتصادية و طبعا دولة زي اليونان قدمت مستندات مغايرة للحقيقة

**** ملحوظة : يجب مراجعته هذه المعلومات من موقع البنك المركزي و قد تركنا المعلومات القديمة حتي تراجعها بنفسك ولا تنساها قبل الانترفيو Welcome to Central Bank Of Egypt | CBE* ارتفع صافى الاحتياطيات الدولية ( الاحتياطى النقدى من العملات الأجنبية) ليصل إلى نحو 15.5 مليار دولار فى نهاية شهر اكتوبر 2012.* في نهاية شهر نوفمير و بداية شهر ديسمبر انخفض الاحتياطي النقدي الي 15.035.700 مليار دولار.*تهدف الحكومة الي زيادة الاحتياطي الي 19 مليار دولار في شهر 7 القادم2012.سعر الفائدة من موقع البنك المركزيInterest Rates:Overnight deposit and lending rates for the CBE(Starting from 28 November 2011 )Overnight deposit rate9.25 %Overnight lending rate10.25 %* إيه الفرق بين الكمبيالة

والسند الاذني و الشيك ؟أولا : الكمبيالة والسند الاذني و الشيك بيطلق عليهما الأوراق التجارية ... وهما وسيلة من وسائل الائتمان التجاريحاسب ياعم انت ايه الكلام الكبير ده ... وحده وحده علينا ...

ايه الائتمان التجاري دة؟؟
- الائتمان التجاري ده : عبارة عن تأخير دفع ثمن البضاعة المشتراة وذلكلحد ما يتحسن الحال ... بيستفيد بها التجار المشترين في توفير سيولة لوقت مؤقت ... وبيستفيد بها التجار البائعين في جذب المشترين وترويج بضاعتهم .طب ايه الفرق بين الكمبيالة والسند الاذني ؟

- * الكمبيالة عبارة عن أمر كتابي يصدر من الدائن إلى المدين يطلب فيه دفع مبلغ معين إلى الدائن أو إلى شخص ثالث المستفيد وذلك فور الاطلاع عليها أو في تاريخ معينيعني .....حسين اشترى بضاعة من محمد بالأجل ليبقى حسين مدين و محمد دائن يجي محمد يقول لحسين اكتب لي كمبيالة مقابل البضاعة عبارة عن ايه الكمبيالة محمد يأمر حسين بأنه يدفع مبلغ الكمبيالة في تاريخ معين ويمضي عليها حسين انه موافق على الدفع ..

- محمد بقى ممكن يأخد هو الفلوس دي .... أو ممكن يبقى هو مدين لشخص ثالث عبد الله مثلا فيروح كاتب اسم عبدالله على الكمبيالة ويروح عبد الله لحسين علشان ياخد فلوسه منه .يبقى الكمبيالة ليها ثلاث أطراف1- حسين المدين ( المسحوب عليها ) هو اللي هيدفع الفلوس لأي حد يجيب له الكمبيالة2- محمد الدائن ( الساحب ) هو ده الدائن الأول لحسين اللي حرر الكمبيالة مع حسين3- عبد الله الدائن لمحمد ( المستفيد ) وهو اللي هيقبض الفلوس من حسين


- ملحوظة ::ممكن محمد يكون هو المستفيد يعني ممكن يقبض هو الفلوس بتاعته على طول من حسين وممكن عبد الله يكتب اسم شخص رابع دائن لعبد الله و هو اللي يروح يصرف الفلوس من حسين و هكذا....السند الاذني : هو تعهد كتابي يتعهد فيه المدين بدفع مبلغ معين للدائن في تاريخ محدد.

- يعني يتعهد حسين المدين ( المسحوب عليه ) بدفع مبلغ لمحمد الدائن الأصلي لحسين ( المستفيد ) في تاريخ معين.يبقى الفرق إنأطراف الكمبيالة ثلاثة و السند الاذني اثنين فقط--------------------------------------------------------------------------------------------أما الشيك بكل بساطة :يعني صك يأمر شخص ( الساحب ) الل هو كان محمد , شخصا آخر ( المسحوب عليه ) الل هو في هذه الحالة ( البنك ) و ليس حسين بأن يدفع مبلغا من المال لأمر شخص ثالث ( المستفيد ) ال هو كان عبدالله بمجرد الاطلاع .طبعا في هذه الحالة حسين الل هو أصدر الشيك علي نفسه عنده حساب في البنك .

الأوراق التجارية : هي اوراق تتداول بين الافراد تداول النقد وقيمتها ليست في ذاتها ولكن بما مدوّن فيها من النقود ، وتتميّز بسهولة انتقالها وإنشائها الل أمثلتها الشيك و السند الاذني و الكمبيالةالأوراق الماليةهي مجموعة الأسهم أو حقوق الملكية المتداولة في السوق المالية. والأسهم تُصدرها الشركات ويُسَمّى مالكوها مساهمين، والمساهمون مجتمعين هم ملاك الشركة ولهم تأثير على طريقة إدارتها.

- ويتمتعون بحّقٍ قانوني في التصويت على اختيار أعضاء مجلس الإدارة ولهم كذلك أن يُعيِّنوا الأعضاء الذين يُجرى بعد ذلك التصويت عليهم. وعندما تحقق الشركة أرباحاً فإنها توزع شيئًا منها على المساهمين. وهذا المبلغ يُسمّى أرباحًا موزعة. وتختلف الأرباح الموزعة من سنة لأخرى حسب القدر الذي يقرر أعضاء مجلس الإدارة الاحتفاظ به لصالح الشركة بدلاً من توزيعه على المساهمين.

- وتحتفظ الشركة ببعض أرباحها للتوسع أو لتمويل أبحاث تطوير منت جات جديدة. وقد يستفيد المساهمون عندما تمنحهم الشركة خصمًا خاصًا لما يشترونه منها من سلع أو خدمات.و بالمرة نفرق بين السهم و السند هام :$$السهمعباره عن حق ملكيه بتبيعه الشركه للمساهمين بتوعها يعنى مثلا اى شركه بتبيع اسهمها للناس والناس بتشتريها عن طريق الاكتتاب بيبئا من ضمن ملاك الشركه وبيبئا ليهم نسبة اربح سنويه على حسب ارباح الشركه وكمان بيبئا ليهم دور فى صناعة السياسات بتاعت الشركه وكمان صنع القرار ومن حقهم يبيعو ملكيتهم لغيرهم مقابل مبلغ مادى..


في الملف المرفق بالمقال أسئلة IQ الخاصة بمقابلات العمل في البنوك.

احدث المواضيع

  • حماية هاتفك الاندرويد من التجسس والاختراق

    حماية هواتف الاندرويد من عمليات الاختراق والتجسس باتباع السبعة نصائح الاتية

  • اكثر 10 لغات البرمجة استخداماً لعام 2018

     يتسأل البعض هل هناك لغات برمجة زادت شعبيتها عن عام 2017 هذا سؤال جيد جدا  والاجابة تختلف من لغة لاخرى فمثلا في عام 2017 كان هناك لغات زادت شعبينها بشكل كبير وهي كالاتي

  • افضل نصائح للثانوية العامة 2019

    طلاب الثانوية العامة ليسوا كغيرهم من الطلاب الذين يستمتعون بأجازة نصف العام الأن عليهم التركيز فى المذاكرة خلال تلك الفترة التى يطلق عليها المدرسين الأجازة الفاصلة , و نشرت صفحة ثانوية عامة الشهيرة على موقع التواصل الإجتماعى فيس بوك 5 نقاط وصفتهم بالنصائح السحرية لطلاب الثانوية العامة و هى

  • ميسي يطلب 4 لاعبين بالاسم في برشلونة .. من بينهم صلاح

    يعتقد على نطاق واسع أن إدارات الأندية التي تضم نجوما بارزين في عالم كرة القدم، تأخذ آراءهم في الاعتبار عند إبرام صفقات ضم لاعبين جدد، ويصل الأمر إلى أن بعض النجوم يأمرون بشراء لاعبين بأعينهم.

  • عودة نيمار لبرشلونة.. ابتسامة وصمت يكشفان الكثير

    لا يزال الحديث عن مستقبل نيمار يشغل الإعلام الرياضي على مستوى العالم، لا سيما في إسبانيا، حيث تألق النجم البرازيلي مع برشلونة.

  • واتساب يستعد لتدمير سناب شات بسلاح "المسح الاختياري"

    ستطاع تطبيق التراسل الفوري "واتساب" أن يوجه ضربة قوية إلى منصة التواصل الاجتماعي "سناب شات" هذا العام، وفي وسعه أيضا، أن يوجه ضربة أقوى في حال استعمل سلاحا يعود إلى الأخير.

  • مصر.. حكم بإعدام مؤسس "خلية طنطا" الإرهابية

    قضت محكمة جنايات القاهرة، السبت، بإعدام مؤسس خلية طنطا الإرهابية بعد تصديق مفتي الجمهورية على الحكم، فيما صدرت أحكام بالسجن بحق باقي المتهمين. وصدر قرار في أكتوبر الماضي بإحالة أوراق إبراهيم محمد إبراهيم إلى المفتي وتحديد جلسة 17 نوفمبر للنطق بإعدامه وإصدار الأحكام بحق باقي المتهمين في ذات القضية وعددهم 7 متهمين.

  • سقوط آخر جيب لداعش في جنوب سوريا

    سيطرت قوات النظام السوري، السبت، على منطقة تلول الصفا، آخر جيب تحصن فيه تنظيم داعش والواقع عند الحدود الإدارية بين محافظتي السويداء جنوبا وريف دمشق، وفقا للمرصد السوري لحقوق الإنسان.